Goodbye sir

14 augustus 2016 - Amersfoort, Nederland

Het is een stille zondagmiddag als ik in de tuin deze laatste reislog schrijf. India ligt al een paar dagen achter ons, maar Bea en ik zijn nog niet helemaal geland. Vol van indrukken en ervaringen. Vertrekkend uit Leh dinsdagochtend richting Delhi hebben we een schitterend uitzicht over de Himalaya. We chillen wat op onze hotelkamer. Maken een plannetje  voor onze laatste dag in Delhi. Slapen als Doornroosje. Het minst vervelende verschijnsel op grote hoogte is onrustig slapen. Na tien nachten boven de 3600 meter een aangenaam cadeau. 's Avonds is het voornemen om te gaan zwemmen bij ons hotel. De inspectie 's middag leerde dat de poel er goed en vredig bij ligt. Op weg naar het zwembad komen opgewonden kreten ons tegemoet. We denken eerst aan drukke Koreanen. Blijkt het medewerkers van een bedrijf te zijn die een onderlinge waterpolopartij spelen. Nou ja waterpolo. Het zijn de afdelingen debiteuren en crediteuren die het tegen elkaar opnemen. Het spel bestaat eruit dat alle debiteuren en crediteuren jongens voor hun goal hangen. Het middenterrein ligt er verlaten bij. We overwegen even dit als ons zwemparadijs te claimen, maar zien daar maar vanaf. De zon gaat onder. De hemel kleurt. We beperken ons tot het drinken van een biertje aan de waterkant. Mooi moment om te bespiegelen. Wat leert India ons? De tegenstellingen armoede en rijkdom? De alom aanwezige religie? De sociale verhoudingen? De schoonheid en de smerigheid? De drukte van het verkeer?  Maar bovenal. India is niet te doorgronden en te begrijpen. Het zijn slechts observaties wat we kunnen destilleren. En dan nog.
Het verkeer lijkt een anarchistische bende. Kriskras en luid claxonnerend vindt het zijn weg. Geen ongeluk gezien overigens. Geen regels. En omdat er geen regels zijn is er ook geen stress dat de regels niet worden nageleefd. Geen kwaaie koppen. Laat staan een middel vinger. Verkeersregelaars hebben in India geen toegevoegde waarde. De Indiërs regelen het onderling zelf wel. Kruispunten lijken wel uitzwaaiwedstrijden van het Nederlands elftal. Ieder wuift de ander een kant op en andersom. Daar waar de uitzwaaiwedstrijden van Oranje vaak slecht aflopen is het tegendeel het geval in India. Diep respect en dank voor al onze chauffeurs die ons door India loodsten.
De smerigheid en vuiligheid. Zijn alom vertegenwoordigd. Maar toch. Plastic boodschapzakken zijn niet meer te verkrijgen in India. Plastic flessen worden gerecycled. Toch flikkert men het vuil van zich af. De Dalit of Buitenkaste selecteren het vuil op bruikbaar hergebruik. De heilige koeien vreten het eetbare. De honden en ratten het restant. Geen vuilnisman verder gezien. Varanasi spant voor ons de kroon qua vuiligheid. Maar wat houden we van die stad. Niet uit te leggen dus. We zijn niet ziek geweest de afgelopen weken. Gezond en wel en zonder een schrammetje stapte we woensdagnacht in het vliegtuig. Met dank aan Shiva.
Tja religie. Alom aanwezig. Indrukwekkend en beklemmend tegelijk. Dwingend, eisend en ook dreigend. Onze God is de beste zongen Koot en Bie ooit. In India loopt een Imam rond die hetzelfde roept. Met dit verschil dat het hier geen humor is en hij 100 miljoen volgers heeft. Zakir Naik is de naam. Die ja. Islam, met 1600 jaar de jongste godsdienst. Een religie die de cultuur bepaalt en niet andersom. Hiërarchisch  is qua geloofsbeleving. Het best gedijd in een autoritaire staats of bestuursvorm. India is nog geen Bangladesh, maar het broeit wel onder de 150 miljoen Islamieten in India. De grootste spanning zit tussen de Hindi en Islamieten. Boeddhisten zijn  redelijk tolerant ten opzichte van Islamieten. Andersom niet. De hippies uit de jaren zeventig en verlichte geesten uit het Ik-tijdperk begrijp ik nu ook beter. Daar waar het de aantrekkingskracht van India en haar Hindi en Boeddha geloven betreft. Beide religies zijn oud, authentiek, individu als handelend wezen centraal, geen hogere macht waaraan men zich dient over te geven. Kom daar naar eens om in onze christelijke samenleving. Maar ja ook het Hindi en Boeddhisme zijn omgeven met regels, gebruiken en rituelen. Daarom vinden westerlingen nooit wat ze in India zoeken. Namelijk zichzelf. Ze verliezen zich in de regels, gebruiken en rituelen zonder zichzelf daarbij in acht te nemen. Toch maar beter naar Koot en Bie moeten luisteren. Zoek jezelf broeder. Zoek jezelf zuster. Het kastenstelsel stipte ik al aan. De sociale kasteverhoudingen springen er dan ook duidelijk uit. Het maakt aan de ene kant dat India een economische grootmacht is. Modern en eigentijds. Ghandi AirPort is verkozen tot de beste van de wereld. Schiphol is daarbij vergeleken een kippenhok. Maar op nog geen paar kilometer van de AirPort tref je gezinnen levend en wonend op straat. Die armoede ging ons door merg en been. Schrijnend en confronterend. Zeker daar waar het om kinderen ging. India is vaardig en deskundig genoeg om het probleem van de armoede te tackelen. Alleen de politieke wil ontbreekt. Mede ingegeven door religieuze preoccupaties. Deze zit diep en is hardnekkig. Daar kan geen 'moderne' tijd tegenop. Zo is de vrouw nog altijd een afgeleide van de man. Wij werden voortdurend aller hartelijkst begroet. Althans ik. Hello sir how are you. Zonder Bea een blik waardig te gunnen. Maar tegelijkertijd Bea wel met alle egards omringen bij het in en uitstappen van de auto. Het aanzitten aan tafel. Het opscheppen van eten. Gelukkig kan je niet snel om Bea heen. Terwijl ze zich alle egards heerlijk liet welgevallen. Die redt zich wel in India concludeerde ik. Zoals ik mij ook prima redde. Op de laatste avond van ons verblijf in Delhi nemen wij de taxi naar de AirPort. Daar aangekomen stapelt Bea onze rugzakken op een trolley terwijl ik afreken met onze chauffeur. Thank you en goodbye sir zegt hij beleeft tegen ons. Met zijn taxi verdwijnt hij in de duisternis. Wij begeven ons naar de hel verlichte vertrekhal. Een schat aan ervaringen en belevenissen met ons meenemend. Terug naar huis waar onze kids ons opwachten.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl