Khajuraho in de regen

16 juli 2016 - Khajuraho, India

Het is moesontijd in India. De zomer was volgens de Indiërs bloody hot. Temperaturen over de 40 graden was zelf de inwoners hier te bar. Inmiddels ligt dit achter ons. De regentijd is daar. Normaal valt er een stevige bui van hooguit een half uur. Bij ons bezoek aan de tempels van Khajuraho was het een 'different cook', om met Louis van Gaal te spreken. De hele ochtend viel de regen met bakken uit de hemel. Fietsend door de regen op weg naar de tempels. Hollands beeld met Indiase temperaturen. Dat dan weer wel. De tempels dus. Waar in Orcha nog sprake was van een combinatie van Mogol- en Hindistijl. Zijn de tempels en paleizen in Khajuraho volledig Hindi. De tempels zijn dan ook ouder. Ongeveer 1000 jaar oud. De Hindirelegie is trouwens de oudste religie ter wereld. Volgens overleveringen zo'n 13.000 jaar. Een complexe religie,dicht bij de natuur, natuurlijke vormen en gebruike, niet zomaar te duiden met vele goden en geboden. In de jaren 60 daarom zo populair. Zoek je zelf broeder. De bakermat ook van andere religies waarvan het Boeddhisme en Sikhisme de bekendste zijn. Zo is Boeddha de 9e god van het Hindoeïsme. Bekendste god van de Hindi is Shiva. Androgyn.Links het hart met het vrouwelijke deel. Rechts het mannelijke. Kan ik me wel in vinden. Dat androgyne. Opvallend in de Hindi architectuur is de organische bouwstijl. Shiva leefde net als de mensen vroeger in een grot. De natuurlijke vormgeving van de grot bepaalde de bouwstijl. Asymmetrisch en ronde vormen. Cultuur en religie hebben daarmee hun weerslag op de architectuur. We bouwen wat we zijn. Zie daarvoor de rechtlijnige en symmetrische bouw zoals we die aantreffen in de Islam en Christendom. Geen symmetrie bij de Hindi's dus. De tempels hadden naast geloofsbeleving ook een sociaal pedagogische functie. Samenkomst en onderricht. Van dat laatste mochten we vandaag kennisnemen. De erotische verbeeldingen op de tempels van Khadjuraho. Verlaten en overwoekerd aangetroffen door Britten op tijgerjacht in het begin van de vorige eeuw. Stel je voor, onze voormalige EU-medeburgers met Vicotoriaanse inborst. Expliciete seksuele verbeelding van de meest complexe standjes. Kom daar maar eens om. A young man fantasy and an old man dream. De vrouwen zijn afgebeeld met de meest pronte borsten ever seen. Maar ja, de beeldhouwers waren dan ook mannen. De siliconen borsten voorbij dus. De tempels van Khadjoraho worden in het westen vaak gelinkt aan de Kama Sutra. Kama betekent liefde, plezier en sensueel genot. En Sutra betekent formule. Een leefwijze dus. Tempels en Kama Sutra stemmen dus overeen qua verbeelding maar niet qua geschiedenis. De Kama Sutra is van de 3e eeuw. De tempels in Khajuraho uit de 10e eeuw. Enige gelijkenis berust op louter toeval maar is wel aangenaam voor het oog. Voor wat dit laatste betreft verwijs ik jullie graag naar het foto album Khajuraho. Internet fungeert zo als een eigentijdse tempel.