De nazaten van Dzjengis Khan

12 juli 2016 - Agra, India

suikerfeest, het einde van de Ramadan. Valt precies samen met de start van onze reis door Noord India. Onze tocht brengt ons langs islamitische, hindoeïstische en boedistische gebieden. Met Delhi, Jaipur en Agra starten we in  de islamitische triangel. India islamitisch is niet direct het beeld dat we hebben. Maar toch. Indonesië staat op een met ruim 200 miljoen. Dat is ook mij bekend. Op de voet gevolgd door Pakistan met bijna 170 miljoen Moslims. Kan je ook nog bedenken. India en Bangladesh staan ex equo met 150 miljoen op drie. Niet op het netvlies. Met dit verschil dat het in Bangladesh gaat om 90% van de bevolking en in India om 15%. Maar dan nog wonen er in India twee keer zoveel moslims als in Egypte. De recente escalatie van moslim geweld in Bangladesh maakt ook hier in India de autoriteiten waakzaam. Zo kon ik lezen in een krant die ik las tijdens de treinreis van Agra naar Jahnsi.De islam dus, werd door de Turken en Perzen naar Noord India gebracht. Het kwam pas echt tot wasdom toen Dzjengis Khan de bergen over kwam zetten. Zijn nazaten vestigde zich definitief in India. Ze stichten het zogenaamde Mogol-rijk. Het zou stand houden tot de Engelsen in 1857 India onder hun koloniale bestuur brachten. Uit de Mogol periode stammen de grote forten, steden en moskeeën. Het Rode Fort in Delhi en Agra en het Amber Fort bij Jaipur zijn daarvan mooie voorbeelden. Maar ook het Huis van Winden in Agra en natuurlijk de Taj Mahal. De Mogols brachten pracht en praal. Introduceerde nieuwe bestuursvormen. Handig gebruikmakend van lokale Maharadja's als legitimatie van hun macht. Een principe dat de Engelsen later ook toepasten. Tot dat Ghandi en Nehru op het toneel verschenen. Na aanvankelijk tolerant te zijn ten aanzien van andere religies en culturen. Iets wat we ook kennen uit de Moorse periode in Spanje. Werden onder de Mogol keizer Akbar de bakens verzet. De boedishten verdwenen naar het hoge noorden in Ladakh. De Hindi's wisten zich te handhaven. Mede omdat ze onder regime stonden van de eigen maharadja's. Verval in grootheidswaanzin a la de Zonnekoning en twisten over de troonopvolging brachten het Mogol rijk in verval. Maar de nazaten van           Dzjengis Khan zijn gebleven. Zo leven er in Old Delhi, de oude binnenstad, alleen al zo'n 4 mln. Sociale klasse, religie en cultuur vallen ook in India samen. Met religie en cultuur als onlosmakelijke eenheid. Het respectloze en irritante gedrag van jonge gastjes bij de Minar in Delhi. Ooit de grootste en nu de oudste minaret ter wereld. Vertoonde grote gelijkenis met het gedrag van allochtone straatbinkies in Nederland. Maakt religie de cultuur of is cultuur de weerslag van een religieuze beleving. De antropoloog in mij is er nog niet over uit.