Spoedcursus

7 juli 2016 - New Delhi, India

Wakker worden in een miljoenen stad. Gebeurt ons niet elke dag. Delhi telt officieel 22,2 miljoen inwoners. Good morning New Delhi. We zijn er klaar voor. Tja klaar voor wat? Het is een stad buiten elke bekende orde en proportie. Alle vooroordelen kloppen. Arm en rijk, smog, hitte, smerig, misère van de armen,religieuze tegenstellingen, etnische verschillen. Gezinnen  die voor ons hotel op straat leven. Tot een immens kantorenpark in zuid Delhi waarbij de zuidas in Amsterdam vergeleken niet meer is dan een pittoresk Madurodam. We zullen het beleven. Vandaag op pad met gids en chauffeur. Delhi verkennen. Stipt op tijd worden we opgehaald. In de auto krijgen we een spoedcursus India voor beginners. En verdomd we zijn onze gids daar nog steeds dankbaar voor. Les 1: als voor het stoplicht op het raam van de auto wordt getikt geen contact maken. Armoede is groot en het bedelen evenredig. Een heel pandemonium passeert mijn raam: tandeloze bedelaars; jonge moeders met baby op de arm, verkopers, transgenders. Zelfs een aap kwam langs. Alle druk roffelend op de autoruit. Vragend om geld. Geen beginnen aan. Kansloze missie.Met pijn in de ziel weliswaar.Les 2: koop geen waar op straat. Slecht voor de gezondheid. Zo zijn aangeboden waterflessen netjes dicht geseald. Ieder zijn handel dat wel. Maar de kans op Delhli-Belly ligt immer op de loer. Les 3: iedereen wil je gidsen waar je ook naar toe wilt. Als is het naar het toilet. Na aankomst gelijk afrekenen natuurlijk. Alles is handel en de westerse bezoeker een gewild object. Ga niet in gesprek, maar negeer. Het is tegen mijn natuur maar het werkt perfect. Onze gidsen in spe taaien na gemiddeld 1 minuut af. Les 4: kutkereltjes. Een lastig soort en vooral te vinden bij musea en andere interessante plekken die India te bieden heeft. Schaamteloos in de weer met hun mobiel om zichzelf en jou op de foto te zetten. En of je dan even wilt afrekenen. Omdat het hele zwermen zijn komt er aan het 'selfiekicken' geen eind.Zelfde remedie dus  als bij de gidsen in spe. Negeren. Kwestie van volhouden dus maar wel hardnekkig in zijn soort.Met deze spoedcursus op zak komen wij aan bij onze bestemming. De grote moskee in Old Delhi. Gelijk onze eerste vuurdoop.